Skip to main content

8 000 ton gurkor blir till 80 olika goda gurkinläggningar

8 000 ton gurkor blir till 80 olika goda gurkinläggningar

Sommartider är högsäsong för gurkskörden i södra Sverige. Under tio hektiska veckor skördas gurkor på gårdar i Skåne, Blekinge och Öland. Gurkorna tillreds på olika sätt och blir till nästan 80 olika produkter under varumärkena Önos och Felix vid Orkla Foods Sveriges anläggning i Eslöv.

De frön som sattes i jorden i maj har blivit till fina gröna gurkor efter cirka åtta veckor. Under tio hektiska veckor skördas gurkorna på fälten i södra Sverige. Gurkorna plockas med varsam hand och granskas innan de går vidare till produktion. Varje planta ger innehåll till ungefär sju glasbrukar med gurka. Gurkornas sort är hemlig, men kravet är alltid att de ska ha små kärnhus och vara krispiga. Och valet är en framgångsfaktor, den gurkosort som odlas idag har odlats de senaste tio åren.

- För mig är plantan väldigt viktig. Mår inte plantan bra så mår inte heller jag bra, säger Nils Jönsson, lantbrukare i Revinge utanför Lund vars familj i flera generationen har levererat både gurkor och rödbetor till Orkla Foods Sverige under 40 år.

På anläggningen i Eslöv är det hektiskt. Gurkorna tvättas, sorteras, vägs in och förvaras svalt i väntan på tillagningen. Från det att gurkan har skördats ska den tillagas inom fyra dagar. Men det finns rutin, på anläggningen i Eslöv har gurkor lagts in sedan 30-talet. Gurkan, under varumärkena Felix och Önos, har blivit en klassiker i Orkla Foods Sveriges sortiment. De minsta gurkorna läggs in hela på burk, de mellanstora skivas och blir smörgåsgurka och de stora gurkorna blir till Bostongurka. Inget förgås, alla gurkor används.  

- Det finns inga dåliga eller fula gurkor eller gurkor som inte går att använda. Vi har varit innovativa och utvecklat produktsortimentet så att det finns användning för alla storlekar på gurkorna, stora som små, säger Håkan Tufvesson Sewall, odlingschef på Orkla Foods Sverige.

Håkan har ett långsiktigt och nära samarbete med odlarna och besöker dem varje vecka för prognoser och rådgivning. Genom det täta samarbetet har skörden ökat med 20 procent de senaste tio åren.  

Gurkorna till Felix och Önos produkter, som båda är varumärken från Orkla Foods Sverige, kommer huvudsakligen från svenska bönder på gårdar i södra Sverige. Och att de tillagas lokalt har blivit allt mer betydelsefullt för svenska konsumenter.  Fler än 90 procent av svenska konsumenterna tycker att det är viktigt att produkterna är producerade lokalt*. *Orkla Matbarometer

FILM: Från fälten till färdig burk