Skip to main content

Felix har ketchup-effekt på Island

Felix har ketchup-effekt på Island

Felix ketchup har erövrat islänningarnas magar och hjärtan. På ett år har den svenska ketchupen blivit det tredje största varumärket och försäljningen har ökat med 400 procent jämfört med samma period förra året. Islänningarna är även medvetna om sin hälsa. 20 procent av all Felix ketchup med sötningsmedel

Felix Ketchup intog Island för snart ett år och sedan dess har ketchupen gjort succé på de isländska middagsborden. Det är framförallt den tidigare överlägsna marknadsledaren Hunt's som har fått göra plats för Felix Ketchup och nu knappar den svenska ketchupen in även på tvåan, Heinz. Islänningarna är dessutom hälsomedvetna och väljer gärna ketchup med mindre socker. 20 procent av all Felix ketchup med sötningsmedlet Stevia säljs på Island. Intresset för varumärket Felix har även effekt på Felix dressing som nu ökar sin försäljning på Island. En riktig ketchup-effekt.

 - I Sverige har vi en lång tradition av Felix ketchup och det är glädjande att vi kan erbjuda islänningarna en god och välsmakande ketchup till sina hamburgare, korvar och andra maträtter. Nu siktar vi på att nå ännu högre höjder och fortsätta öka islänningarnas medvetenhet kring Felix och våra övriga varumärken, säger Johan Löfgren, försäljningschef Export.

Felix ketchup tillagas i Fågelmara på gränsen mellan Blekinge och Småland. Här ligger Orkla Foods Sveriges anläggning för tillagning av ketchup, men även tomatpuré, såser och dressingar, och det är en av Europas modernaste fabrik för tillagning av ketchup.

Läs mer om historien om Felix