Våga vegetariskt med Felix från Eslöv till Haparanda

Allt fler väljer att äta mer vegetarisk mat, men inte alla. Går det att övertyga de som är tveksamma eller inte vågar att välja vegetariskt? Kan en inbiten köttätare bli intresserad av en mer grön kosthållning? För att få svar bjöds tre lastbilschaufförer att äta enbart vegetariska rätter under deras tredagarsfärd från Orkla Foods anläggning i Eslöv till Haparanda. Resultatet visas i en kampanj från Felix.

I Sverige finns ett ökat intresse för att äta mer vegetarisk mat*, men inom vissa grupper råder en viss tveksamhet. Det finns en uppfattning om att man inte blir mätt och att det inte smakar gott.**

I kampanjen från Felix önskar man slå hål på dessa myter och erbjuder vegetariska alternativ till en yrkesgrupp som av tradition och möjlighet inte äter så mycket vegetarisk mat. Tre lastbilschaufförer fick därför under en tre dagars färd prova en helt grön kosthållning. Vi döpte dem Felix Veggie Truckers.

På matsedeln stod bl.a. Chipotle Chili och Halloumi Hotpot från Felix varierat med vegetariska alternativ från restaurangernas menyer längs vägen. Väl framme i Haparanda var alla tre eniga – vegetariska rätter var både gott och mättande.

– Med Felix Veggie Truckers vill vi på ett lättsamt sätt inspirera fler svenskar att våga prova och äta mer vegetarisk mat. De senaste åren har vi utvidgat erbjudandet från Felix med ett antal vegetariska rätter som gör det enkelt att variera kosten med välsmakande och mättande vegetarisk mat, säger Thomas Sjöberg marknadschef Felix på Orkla Foods Sverige.

Häng med på resan och #vågavego.

* *Orkla Matbarometer är en årlig undersökning i Norge, Sverige, Finland och Danmark av undersökningsföretaget Kantar TNS. ** Felix-barometern, en undersökning som Orkla Foods Sverige av undersökningsföretaget United Minds/Prime.