Skip to main content

Kalles

Kalles Kaviar

Kalles Kaviar lanserades 1954 och är ett av de mest välkända varumärkena i svensk dagligvaruhandel. 

I dag är Kalles starkare än någonsin. Märket har utvecklats till något av en nationalsymbol som nästan alla svenskar har en personlig relation till.

Ingen produkt har på samma sätt som Kalles Kaviar kopplats till en särskild person. Och inte vilken person som helst, utan Carl Ameln, son till dåvarande vd:n i Abba, Christian Ameln.

Kalles genom historien

Ett av våra viktigaste varumärken har anor från 1950-talet, men kaviarens historia börjar lite tidigare. Här är några viktiga milstolpar. 

1850    
Saltad torskrom med stark smak blir populär. En slags förlaga till Kalles Kaviar.

1910    
Av misstag blandar någon olja i den saltade torskrommen och den nya tidens kaviar uppstår.

1940    
Den första rökta kaviaren ser dagens ljus.

1954    
En gårdfarihandlare säljer sitt recept på mildrökt kaviar till Abba för 1000 kr. Abba börjar sälja kaviaren i omärkta tuber och det går bättre än väntat, framför allt bland unga. Annonsbyrån föreslår att tuben ska prydas med en gosse med ett populärt namn. Och varför inte sonen till direktören som älskar kaviar? Så kom det sig att en lintott vid namn Carl blev Kalle med hela svenska folket.

1955
Kalles Kaviar marknadsförs aktivt under devisen ”Alla är barnsligt förtjusta i Kalles”. Och succén är ett faktum. Inte mindre än en miljon tuber kramas under första året.

1975
En extra mild variant av Kalles Kaviar lanseras i en rödmålad tub. Inte helt logiskt kanske, med tanke på att rött snarare brukar signalera motsatsen. Men både färg och smak står sig än idag.

1976
Kalles Kaviar med dill gör entré. I grön förpackning såklart.

1980
Premiär för Kalles Kaviar i bordsask. Dessvärre inte någon större succé. Trots att flertalet föräldrar tyckte att det var smidigt med ask, ville barnen hellre ha en tub att klämma på. Och i så viktiga frågor måste såklart barnen få bestämma.

1985
Under en månad säljs 144 tuber Kalles i en butik på Sunwing Resort Rhodos. Under samma tid säljer en medelstor livsmedelsbutik här hemma i Sverige ungefär 80 tuber.

1995
Den verkligt passionerade Kallesälskaren kan nu köpa en Kalleskork i silver för 480 kronor. Kanske inte årets julklapp direkt, men en och annan kork hittade hem till folkhemmets prydnadshyllor.

1997
Startskottet går för en stor gissningstävling om hur långt en tub Kalles Kaviar räcker. (Rätt svar är 5 meter.)

1999
Carl XVI Gustaf väljs in i Gastronomiska akademien. Han passar då på att framhäva Kalles Kaviar, för att den ”förtjänar det”, och avslöjar att han använder Kalles när han gör kaviarsufflé – till kungafamiljens stora förtjusning förstås.

2001
Kalles Light lanseras i skinande blank aluminiumtub.

2002
Premiär för Kalles Junior – en ännu mildare variant av extramild kaviar. (Denna försvinner dock till förmån för Kalles Randiga två år senare.)

2004
Kalles Kaviar fyller 50 år och svenska folket klämmer i sig 17 miljoner tuber. Varannan kaviartub som säljs är en Kallestub och hela 96 procent av befolkningen känner till Kalles. Ungefär lika många som vet vem kungen är (som för övrigt också heter Kalle).

2004
50-årsjubileet kröns av den största nyheten på 49 år: Kalles Randiga. En mild kaviar med krämig färskost som blir randig när man klämmer ut den! Alla och envar går och grubblar på hur det hela är möjligt, men detta är än idag en väl bevarad hemlighet.

2005
Svenska folket äter cirka 2 600 000 kilo Kalles. Det blir ungefär 173 miljoner smörgåsar.

2006
Någon kläcker den fantastiska idén att göra Kalles Randiga med ägg. Succén är ett faktum och Sveriges höns får värpa mer än någonsin tidigare.

2007
Vardagen underlättas betydligt för de Kalleskonnässörer som brukar ringla kaviar över skivad banan. Andra chockas svårt av årets kanske mest uppseendeväckande nyhet: Kalles Randiga med banan. Oavsett vad du tycker eller tänker, så råder vi dig att prova. Det är gott. Vi lovar.

2008
Detta är ett bra år för alla sanna kaviarälskare. Vi tar fram Kalles Kaviar Guld som är rökigare och helt enkelt smakar extra mycket kaviar. Kalles Kaviar Guld är rökt hela sju gånger längre än Kalles Original och det är förstås detta som ger den eftertraktade, välrökta smaken.

2009
Kalles flyttar in på Facebook.

2010
En tub Sverige i ditt kylskåp lyder devisen. Kalles sponsrar "Bonde söker fru", ett populärt TV-program i TV4.

2010
Vilken är din favorit? Kalles Kaviar Original säljs under en kampanjperiod i fem läckra tuber, specialdesignade med olika Sverigemotiv. På hemsidan kan man dessutom tävla om att få sitt eget motiv på Kallestuberna i butik!

2011
Kalles samarbetar med Stjärnägg i en butikskampanj som uppmärksammar ägg och kaviar - en självklar kombination på mackan.

2012
Kalles Äggstafett lanseras som mobilapp. Den klassiska leken har flyttat in i telefonen och kan ge användaren både ära, berömmelse och Kalles-rabatt!

2013
Abba Seafood, Frödinge och Procordia går samman och Kalles Kaviar blir ett av det nya matföretaget Orkla Foods Sveriges mest välkända varumärken.

2014
Vår älskade Kalles Kaviar firar storstilat sin 60:e födelsedag i Kungshamn. Närvarar gör förstås Carl Ameln, Kalle själv, tillsammans med fru, söner och barnbarn.

Mer information