Skip to main content

Vår Hållbarhetsrapport

Orkla Foods Sverige presenterar årligen en hållbarhetsrapport. I den berättar vi om de aktiviteter och initiativ vi genomfört under det gånga året, men vi berättar även om vår ambition med vårt hållbarhetsarbete. Årets rapport inleds med en intervju med vår VD Henrik Julin och CSR-direktör Agneta Påander.

Hållbarhet ska genomsyra hela företaget - ett samtal om hållbarhet

När 2016 inleds är de båda nya i sina roller, Henrik Julin som VD och Agneta Påander som CSR-direktör. Ett år har passerat och de kan båda konstatera att det varit intensiva månader med många glädjande nyheter och satsningar inom hållbarhetsområdet. Nu möts de för att summera insatserna och resultatet:

 

- Jag måste få börja med att säga att resultatet från 2016 är mycket glädjande. Vi har som mål att öka vår försäljning av hållbara produkter med 5 %, vi överträffade detta och landade på 10 % jämfört med 2015. Jag är otroligt stolt! Det är ett kvitto på det hårda arbete som alla våra fantastiska medarbetare lägger ner, inleder Henrik Julin.

 

Vad är ni mest stolta över när det kommer till hållbarhetsarbetet som gjordes under 2016?

- Utöver det fina resultatet så finns det många händelser och initiativ att vara stolt över. Under 2016 bidrog vi till hälsosammare mat genom att minska mängden tillsatt socker i våra produkter med 90 ton och vi reducerade salt-mängden med 30 ton. Jag är otroligt stolt över att få jobba på ett företag som hjälper svenskarna att göra hållbara val i matbutiken och på så sätt är med och bidrar till att förbättra den svenska folkhälsan, säger Agneta Påander.

 

- En viktig aktivitet som jag vill lyfta är att vi under hösten 2016, lyckades gå över till 100 % förnyelsebar elenergi på alla våra anläggningar och huvudkontor. Detta är ett viktigt steg mot företagets mål att minska vår klimat-påverkan med 20 % innan 2018, fortsätter Henrik.

 

Vad ser ni för kommande utmaningar?

- Vi kommer fortsatt fokusera mer på bland annat hållbara inköp då vår strävan är att ansvarsfulla företagsprinciper ska genomsyra hela leverantörskedjan. Det är viktigt att ”ansvarstänket” finns i allas mindset i det dagliga arbetet. Då kan vi få en enorm kraft och effekt, säger Henrik.

 

- Vårt mål är att alla inköp följer Orklas principer för hållbara inköp år 2020. Detta är en stor utmaning som verkligen kräver att vi arbetar tillsammans i branschen. En viktig del i detta arbete är initiativet Hållbar livsmedelskedja där vi tillsammans med flera av Sveriges livsmedelsföretag, bland andra ICA, Coop, Axfood och WWF, samarbetar för att nå en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion, tillägger Agneta.

 

Orkla Foods Sveriges vision för hållbarhetsarbete är att göra skillnad, vad innebär det för er?

- Det handlar om att förändra de små sakerna som gör stor skillnad i det långa loppet. Som att erbjuda våra konsumenter ett brett sortiment av MSC- och KRAV-märkta samt ekologiska produkter som gör det möjligt att välja hållbart producerad mat, säger Henrik

- Jag ser också att vi kan göra skillnad genom att aktivt arbeta med innovation. Vi har ökat försäljningen av våra mest hållbara produkter med 10 % jämfört med föregående år. Våra KRAV-märkta produkter till dagligvaruhandeln ökade med 42 % och vårt vegetariska sortiment ökade med 15 % under 2016, fortsätter Agneta.

Vad innebär hållbarhet för er personligen i vardagen?

- För mig handlar det om att sträva efter att varje beslut i vardagen ska vara mer hälsosamt eller mer hållbart, till exempel genom att inte använda plastpåsar när jag handlar och att äta mer vegetarisk mat, säger Agneta.

- Att jobba mer digitalt. På vårt huvudkontor är vi papperslösa och för mig som VD blir det viktigt att anamma det så mycket som möjligt genom att arbeta mer digitalt, resonerar Henrik.

Hur bidrar Orkla Foods Sverige till en bättre folkhälsa?

- Vårt uppdrag är att göra det lättare för svenska folket att äta sundare genom att erbjuda hälsosamma och hållbara produkter. Som en av Sveriges största aktörer i livsmedelsbranschen kan vi verkligen göra skillnad och vi tar vårt uppdrag på största allvar och jobbar kontinuerligt för att kunna erbjuda fler hållbara produkter, konstaterar Henrik.

- Med Abba Middagsklart blir det lättare att få in mer fisk och skaldjur i vardagen. Felix Veggie och våra produkter från Anamma gör det enkelt för konsumenten att välja det vegetariska eller veganska alternativet och med Paulúns kan vi erbjuda hälsosamma frukost- och lunchalternativ - och det är bara ett axplock av vårt sortiment, säger Agneta.

 

Hur jobbar ni med hållbarhet i innovationsarbetet?

- För varje ny innovation som vi tar fram ska vi kunna svara på frågan: hur bidrar den här produkten till en mer hälsosam och hållbar vardag, avslutar Henrik.

 

DEFINITION HÅLLBARA  PRODUKTER

Med hållbara produkter avser vi dels de produkter som följer Livsmedelsverkets kostråd och som är märkta med näringspåståenden, som ”mindre salt”, ”utan tillsatt socker” eller med nyckelhålsmärkning, dels de produkter som har 3:e partsmärking för miljö och etik te.x. Krav, EU-eko, MSC, Fairtrade.

Kontakt

Påander, Agneta

Agneta Påander

CSR-direktör

agneta.paander@orklafoods.se

Ladda ned