Skip to main content

BOB

BOB

Omtyckt av hela familjen. 

När köpmannen Frank Olof Jansson startade sin saftfabrik i Kumla 1948 kunde han inte ana vilken succé hans produkter skulle göra. Det hela började när han, som de flesta andra köpmän, i slutet av 1930-talet tog emot bär och frukt från sina kunder som betalning. Så småningom växte en verksamhet fram och 1948 kunde Frank etablera sig i en nedlagd snickerifabrik. Fabriken byggdes snabbt om och var snart redo för att framställa både sylt och saft. Under det första året producerades 400 ton (att jämföra med dagens produktion på nästan 22 000 ton). Omsättningen var blygsamma 250 000 kronor och varumärket var vid denna tid Corona.

Själva affärsidén var "Rationell hantering och tillgång till bra råvaror". Det stora genombrottet kom 1952 när enlitersflaskor med apelsinsaft lanserades på den svenska marknaden. I samband med detta lanserades även varumärket BOB. Genomslaget blev enormt. Över en miljon flaskor såldes första året. Totalt säljs 10,9 miljoner flaskor BOB saft varje år.

Vid den här tiden hade Frank Olof Jansson i stort sett kontoret i fickan - bokstavligen. Vid ett tillfälle när han var på väg från Kumla till huvudkontoret i Västerås fick han vända och köra tillbaka. Han hade helt enkelt glömt att han tagit med sig ett recept på saftkokning som han stoppat i fickan. Först när han kom tillbaka med receptet kunde produktionen sätta igång.

Procordia (idag Orkla Foods Sverige) övertog BOB från ICA 1996 och har sedan dess fortsatt utvecklingen av varumärket och dess produkter. Idag är BOB ett varumärke inom frukt och bär med råvaror valda utifrån höga kvalitetskrav. För att förbli ett bra val utvecklas hela tiden innehåll, smak och förpackningar. Produkter från BOB är omtyckta av alla i familjen.