Skip to main content

Risifrutti

Risifrutti

Sveriges populäraste mellanmål.

Historien om Risifrutti började 1992, när produktionschefen och utvecklingschefen på företaget BOB besökte Tyskland. Med sig hem i bagaget hade han en ny typ av bägare - en tvåkammarbägare. Den nya förpackningslösningen hade aldrig tidigare använts på den svenska marknaden och BOB bestämde sig genast för att satsa på en produktlansering. Den stora kammaren fylldes med risgröt och den lilla kammaren fylldes med fruktsås. I början fanns smakerna hallon, jordgubb och körsbär, men det skulle inte ta lång tid innan sortimentet utvecklades.

Risifrutti positionerades som mellanmålet som snabbt ger energi för alla tidpunkter på dagen. I samband med lanseringen engagerades Pernilla Wiberg som frontfigur för Risifrutti.

1995 utvidgades sortimentet - Risifrutti Manna med mannagryn lanserades. Den nya produkten blev snabbt populär hos konsumenterna. Risifrutti hade lagt Sverige för sina fötter och nästa steg var att erövra Norden. Risifrutti lanserades i Norge 1995 och i Danmark och Finland året därpå. Även i dessa länder blev produkten från Risifrutti en succé och kännedomen om den stor.

”I genomsnitt åtgår 1,3 bägare från Risifrutti varje sekund”

Ett kontinuerligt arbete har pågått med att förbättra produkterna i sortimentet. Under 2004/2005 sänktes fett- och sockerhalten utan att påverka den goda smaken.

Mot slutet av 2005 inledde Risifrutti och Kajsa Bergqvist ett samarbete och Kajsa blev nytt affischnamn för varumärket. Sponsorsamarbetet omfattade också ett Risifrutti-stipendium som delades ut årligen. 2008 avslutades samarbetet med Kajsa Bergqvist och simmarna Therese Alshammar och Stefan Nystrand blev nya ambassadörer för varumärket. Från slutet av 2010 har Peter Forsberg synts i reklamen och senaste ambassadören är Emma Green Tregaro.

Risifrutti är idag det mest välkända varumärket för mellanmål i Sverige och finns i många olika smaker och varianter.

Mer information